loading...

ارتقائ سطح امنیت

دوربین‌های مداربسته هنوز هم جایگاه خود را دارند و بازار رو به رشدی برای آن‌ها وجود دارد، زیرا مردم در مورد نظارت بر خانه‌های خود و ایمن نگه داشتن آن جدی‌تر شده‌اند. خرید دوربی

عباسی بازدید : 91 سه شنبه 20 دی 1401 نظرات (0)

دوربین‌های مداربسته هنوز هم جایگاه خود را دارند و بازار رو به رشدی برای آن‌ها وجود دارد، زیرا مردم در مورد نظارت بر خانه‌های خود و ایمن نگه داشتن آن جدی‌تر شده‌اند. خرید دوربین مدار بسته ممکن است کمی سخت به نظر برسد؛ زیرا موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در این راهنمای خرید، ما تمام نکات مهمی که باید قبل از خرید دوربین مدار بسته به آن فکر کنید را به شما خواهیم گفت.

راهنمای خرید دوربین مدار بسته بی سیم

برای خرید دوربین مدار بسته بیسیم باید با انواع دوربین و خصوصیات آنها آشنا شوید، تا بتوانید انتخاب و خریدی موفق داشته باشید. دوربین های مداربسته بیسیم خود به سه مدل ip، دارای وای فای و سیم کارت خور تقسیم شده اند. این دوربین ها یک ویژگی مشترک دارند آن هم این است، که هیچ کدام نیاز به کابل کشی برای اتصال ندارند.


دوربین مدار بسته ip

دوربین مداربسته ip:

دوربین های مدار بسته ip تصاویری با کیفیت بالا دارند و همچنین راه اندازی و نصب آنها هم آسان تر است. این دوربین ها نیازی به سیم کشی ندارند و هزینه نصب آنها هم پایین تر می باشد. با استفاده از دوربین ip میتوانید با دریافت تصاویر از طریق گوشی در هر مکانی که باشید دوربین را کنترل کنید. این دوربین ها با اینترنت کار می کنند و باید حتماً به مودم اینترنت وصل شوند. قیمت دوربین ip از سایر دوربین ها بالاتر است و همچنین کارایی آن هم خیلی بیشتر می باشد.

دوربین دارای وای فای:

این دوربین مدار بسته از طریق وای فای به گوشی وصل شده و کار می کند. این دوربین تا محدوده خاصی به گوشی متصل میماند، چون با فاصله گرفتن وای فای قطع می شود. بعضی از مدل ها علاوه بر وای فای به شکل آی پی هم به گوشی متصل می شوند، مثل دوربین های مداربسته اتاق کودک. بعضی از این مدل دوربین ها می توانند حرکت اجسام را تشخیص داده و آنها را کنترل کنند. ضبط کردن صدا و پشتیبانی کردن از کارت حافظه از مزایای این دوربین ها می باشند. همچنین دوربین های دارای وای فای نیازی به نصب دستگاه ضبط DVR ندارند. این دوربین ها برای اتاق سالمندان، دفتر کار و شرکت های خصوصی که تمایل به کنترل افراد دارند، مناسب هستند. این دوربین ها به راحتی قابل جابجایی می باشند.

دوربین سیم کارت خور:

دوربین مدار بسته بیسیمی سیم کارت خور به وسیله اینترنت سیم کارت، کار می کند. این دوربین ها نیاز به مودم اینترنت و وای فای ندارند، به راحتی با اینترنت گوشی تصاویر را منتقل می کنند. تنها ایرادی که این مدل ها دارند این است که اگر اینترنت گوشی با مشکل مواجه شود، آنها هم بدون کاربرد خواهند شد.
برای خرید از این مدل دوربین های مدار بسته بهتر است با دو مدل پر فروش آن ها بیشتر آشنا شوید. دوربین لامپی و دوربین اتاق کودک، از پرفروش ترین مدل های دوربین مداربسته بیسیم می باشند. دوربین لامپی هم از طریق وای فای و هم مودم اینترنت فعالیت می کند و این یک امتیاز مثبت برای آن محسوب می شود.



راهنمای خرید دوربین مدار بسته خانگی

برای به کار گرفتن دوربینی کارآمد جهت کنترل و حفظ امنیت منزل، باید چندین نکته را در هنگام خرید دوربین مدار بسته مد نظر قرار دهید. باید قبل از خرید خیلی ملاک ها را تعیین کنید تا بعداً با مشکل مواجه نشوید.

  • تعریف هدف خرید: شما باید اول تعیین کنید که این دوربین را برای چه مواقعی می خواهید. آیا تصمیم به کنترل اعضای داخل منزل دارید، یا برای مواقع تاریکی و دور از خانه بودن است. اگر برای مواقعی به دوربین نیاز دارید که در خانه نیستید و از امنیت خانه نگران هستید، باید دوربینی با دو ویژگی دید در شب و قابلیت کنترل کردن از راه دور تهیه کنید. دید در شب باعث می شود که تصاویری واضح و با کیفیت در اوضاع کم نوری محیط برای شما ذخیره شود. این قابلیت به شناسایی سارقان کمک می کند. با استفاده از دوربین های مدار بسته تحت شبکه دارای وای فای، میتوانید اوضاع را در مواقعی که خارج از خانه هستید تحت کنترل بگیرید.
  • اتصال به سیستم هشدار: وقتی دوربین مدار بسته به سیستم هشدار متصل باشد در اثر تغییرات دمایی خاص مثل افزایش دما، هشدار آتش سوزی را برای شما میفرستد. به همین خاطر وجود این قابلیت باعث افزایش امنیت مکان مورد نظر می شود.
  • کیفیت تصاویر دوربین: هنگام خرید دوربین مدار بسته باید به کیفیت و وضوح تصویر دوربین توجه کنید. باید دوربینی با تصاویری واضح و با کیفیت برای نصب در منزل بخرید. با این شیوه حتی میتوانید کوچکترین کارها، مثل چک کردن شعله گاز را با دوربین انجام دهید. باید با زوم کردن، تصویر تار نشود و کیفیت خود را از دست ندهد.
  • داشتن باتری: داشتن باتری برای دوربین های مدار بسته مسأله ای ضروری و مهم می باشد. با وجود باتری، حتی در مواقع قطع شدن برق هم دوربین کار کرده و میتوانید تصاویر ارسالی از آن را ببینید. با بودن باتری دیگر نیاز به خرید منبع تغذیه جداگانه برای دوربین نخواهد بود.

 

راهنمای خرید دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین های مدار بسته تحت شبکه به صورت وایرلس به شبکه متصل می شوند و نیاز به هیچ گونه اتصال سیمی ندارند. هنگام خرید این دوربین ها باید در موارد زیر دقت کنید:

  • با کیفیت بودن تصویر: کیفیت  تصویر دوربین ها بر طبق قابلیت هایی مثل: رزولوشن، کنترل کردن نور زیاد و کارکرد دوربین در مواقع کم نوری مشخص می شود. اندازه سنسور و میزان کیفیت پردازشگر از دیگر عوامل مؤثر در میزان کیفیت تصویر می باشند. 
  • کارکرد دوربین در محیط های کم نور: برای کارکرد بهتر دوربین مدار بسته در تمام موقعیت های نوری، میتوانید از دوربین های با قابلیت روز و شب استفاده کنید. در نور کم سعی کنید که دوربین هایی با رزولوشن پایین مورد استفاده قرار دهید. رزولوشن بالا در نور کم کارکرد مناسبی ندارد.
  • کنترل کردن نور: نور زیاد باعث اشباع شدن سنسور و کم نوری هم باعث تاریکی تصویر می شود.  دوربین های مدار بسته که  دارای قابلیت WDR می باشند، توانایی تولید تصویر با کیفیت در تمام موقعیت های نوری را دارند‌‌.
  • لنز: هر چه لنزی با فاصله کانونی بیشتر انتخاب کنید، محدوده دید دوربین مدار بسته را باریکتر می کنید. لنزهای ثابت از لنزهای متغیر ارزان تر می باشند. لنزهای متغیر محدوده زیادی را به فرد نمایش می دهد. F-STOP  کارکرد دوربین مدار بسته در نور پایین را نمایش می دهد. عددی که روی لنز نوشته می شود با کارکرد آن در نور ضعیف رابطه معکوس دارد.
  • پشتیبانی از poe: دوربین مدار بسته تحت شبکه از قابلیت poe پشتیبانی می کند. این قابلیت موجب انتقال داده و برق به وسیله کابل می شود. همچنین موجب بی نیازی از تامین کردن منبع تغذیه برای دوربین می شود.

 

وضوح تصاویر دوربین مدار بسته

وضوح تصویر همان قابلیت دوربین مدار بسته برای تفکیک کردن جزییات تصاویر می باشد. وضوح تصویر با توجه به تعداد پیکسل ها تعیین می شود. هر چه تعداد پیکسل ها بالاتر باشد، وضوح تصویر هم بیشتر خواهد شد. 
وضوح تصویر در سه گروه تعریف می شود که عبارتند از:

  1. D1 : این نماد حداکثر وضوح تصویر در دوربین مدار بسته می باشد. در این گروه بیشترین تعداد پیکسل ها وجود دارند.
  2. DCIF : این گروه وضوح تصویری برابر با 240 در 352 پیکسل دارد. که در واقع یک چهارم گروه اول می باشد. 
  3. QCIF : این گروه دوربین ها تعداد 120 در 176 پیکسل در خود جای داده اند. کیفیت تصویر این گروه یک هشتم گروه اول می باشد. 

 

دوربین های مدار بسته آنالوگ یا تحت شبکه؟

از دوربین مدار بسته آنالوگ به خاطر قیمت پایین و عملکرد ساده، در مکان های کوچک استفاده می شود. اما دوربین تحت شبکه برای مکان ها و پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین های تحت شبکه دارای کیفیت زیاد، استهلاک کم، پشتیبانی سریع و... می باشند. عملکرد دوربین های تحت شبکه بهتر از مدل های آنالوگ می باشد. درست است که سیستم های تحت شبکه گران تر و نگهداری از آنها سخت تر می باشد ولی در عوض کیفیت و کارکرد بالای آنها، استفاده از این دوربین ها را مقرون به صرفه کرده است.

قابلیت های ضبط و اتصالات دوربین ها در دوربین های تحت شبکه بهتر می باشند. برای نصب دوربین مدار بسته آنالوگ باید مقدار زیادی کابل هم خریداری کنید تا دوربین را به دستگاه وصل کنید. اما دوربین های تحت شبکه دیگر نیازی به سیم کشی ندارند. دوربین های تحت شبکه مثل دوربین های سیم کارت خور نیازی به خرید دستگاه ضبط هم ندارند. در واقع هزینه کابل کشی و خرید دستگاه را هم باید، از هزینه های نهایی دوربین مدار بسته کم کرد.


راهنمای خرید دستگاه DVR

در خرید دستگاه DVR باید به نکات زیر توجه کرد:

  • تعداد دوربین ها: بر طبق تعداد ورودی ها و کانال های دستگاه ضبط DVR میتوان تعداد دوربین های مدار بسته را مشخص کرد. تعداد کانال های دستگاه ضبط DVR برابر با:  1، 4، 8، 16، 32 و 64 می باشند. وقتی میگوییم یک دستگاه ۸ کاناله است، یعنی قابلیت نصب ۸ دوربین را دارد.
  • قابلیت ضبط صدا: اگر دوربینی خریده اید که میتواند صدا ضبط کند، باید به فکر خرید دستگاه ضبط DVR دارای ورودی صدا باشید.
  • FPS دوربینFPS در دستگاه ضبط DVR اندازه فریم های ضبط صدا در ثانیه را نشان می دهد. در واقع سیستمی با ۴ دوربین و۱۰۰ FPS= میتواند ۲۵ فریم در ثانیه ضبط کند. هر چه تعداد فریم های ضبط ‌شده در دوربین بالاتر باشد، دستگاه ضبط DVR و دوربین  کیفیت بالاتری ارائه خواهند کرد. کیفیت دستگاه ضبط DVR نباید زیر ۱۲ باشد.
  • مدت زمان ضبط: اکثریت دستگاه های ضبط DVR  میتوانند چند ماه تصاویر را ضبط و ذخیره کنند، اما با پر شدن حافظه تصاویر قدیمی حذف می شوند.
  • ضریب تراکم: ضریب تراکم دوربین مدار بسته رابطه ای مستقیم با حافظه آن دارد‌. اکثر دستگاه های ضبط DVR دارای ضریب تراکمی معادل H264  می باشند.
  • مکان دوربین: اگر قصد دارید از راه دور هم روی دوربین کنترل داشته باشید، باید دستگاه ضبطی تهیه کنید که به اینترنت وصل شود. اما اگر قصد شما فقط کنترل در داخل مکان است میتوانید از دستگاه ضبط های معمولی استفاده کنید.
  • نحوه بک آپ گرفتن دستگاه DVR: از موارد مهم که در هنگام خرید دستگاه ضبط DVR باید به آن توجه کنید، شیوه  بک‌آپ‌گیری آن می باشد. دستگاه ضبط DVR به سه طریق بکاپ گیری می کند. بکاپ روی دی وی دی یا سی دی، بکاپ روی فلش و بکاپ محلی.

 

این مطلب از مجله قلاب کپی شده است. برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

برچسب ها دوربین مداربسته ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟